Köpevillkor
Betalningsvillkor
RISVATTEN.SE ägs och drivs av Sea Moss Sverige AB som är ett Svenskt företag (Org nr: 559421-1459). Registrerad adress är Sankt Eriksgatan 128, Stockholm.
1. PRISER OCH PRODUKTER
RISVATTEN.SE säljer kosttillskott. Priser inkluderar moms.
Produktbilderna på hemsidan garanterar inte att varans exakta utseende och beskaffenhet återges. Vi reserverar oss för eventuella fel i produktinformationen och förbehåller oss rätten att ändra produktinformation och priser utan föregående avisering. Vi förbehåller oss rätten att justera våra priser i efterhand för kvalificerade kostnadsökningar som beror på force majeure-betonande förhållande som krig, strejk eller myndighetsåtgärder som vi inte kunnat förutse.
2. BESTÄLLNING & BETALNING
I kassan kan du välja mellan betalsätten Klarna, Swish, Stripe, kortbetalning eller direktbetalning. För att handla måste du vara myndig eller ha målsmans tillstånd.
Falska orders och bedrägeriförsök polisanmäls. Alla våra beställningar IP-loggas.
2.1 ÅNGERRÄTT & RETURER
Enligt lagen om distansavtal har du som kund rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från att du mottagit din beställning.
Villkor för retur:
• Produkten måste vara i obruten förpackning av hygieniska skäl.
• Du ansvarar för returfrakten. Vi erbjuder en returetikett för 69 kr.
• Innan varan skickas tillbaka måste Risvatten.se godkänna returen.
Ångerrätt & avbrutna beställningar:
• Om din order redan har behandlats kan den inte stoppas – varorna måste först tas emot och därefter returneras.
• Vid godkänd retur återbetalas beloppet inom 14 dagar, minus eventuella fraktkostnader.
Hur gör jag en retur?
• Kontakta oss via [email protected] och uppge ditt ordernummer och bilder på obruten förpackning.
• Vi bekräftar att returen är godkänd och att ångerfristen gäller.
• Skicka tillbaka produkten med egen frakt eller använd vår returetikett (69 kr).
• När vi mottagit varan sker återbetalning inom 14 dagar.
För frågor om din beställning eller retur, kontakta oss på [email protected].
2.3 RABATTKODER / PRESENTKORT
* Det går inte att kombinera flera rabattkoder /presentkort i samma beställning.
* Rabattkoder går inte att kombinera med paket eller redan rabatterade produkter. Alla produkter med nedsatt pris har redan maximal rabatt. Detta fungerar endast om du har en värdecheck.
* En rabattkod kan inte läggas till efter att en order har genomförts.
3. ORDERBEKRÄFTELSE
När vi mottagit din beställning skickar vi ut en orderbekräftelse via e-post. Denna innehåller fullständig information om din beställning. Om du upptäcker något fel, vill avbryta eller vill ändra din beställning, vänligen kontakta oss omedelbart med ditt ordernummer.
4. LEVERANS
Du kan välja att få leverans med Postnord eller hämta direkt i vår butik.
Butikens adress:
📍 Sankt Eriksgatan 128, hörnet mot Dalagatan.
🚇 Endast några minuter från Odenplan och Sankt Eriksplan.
🕘 Öppettider:
-
Vardagar: 10:00 – 13:00
-
Lördagar: 11:00 – 13:00
Vi förbehåller oss rätten att korrigera ordrar ifall vi inte kan leverera, eller ifall du har gjort flera beställningar kan vi slå ihop dina ordrar och leverera dem i ett paket. Vi reserverar oss för slutförsäljning samt för eventuella prisfel som kan uppstå. Om ett eventuellt lagersaldofel skulle uppstå och vi inte kan leverera din fullständiga beställning kommer vi att leverera de varor som finns i lager och kreditera ditt bankkort / faktura med innestående belopp via Collector Bank. Vi förbehåller oss rätten att leveransneka samtliga produkter på grund av prisförändringar samt lagersituation. Alla leveranstider som uppges bör anses som preliminära.
5. OUTLÖSTA PAKET / FÖRVARING HOS OMBUD
Frakten till dig står vi för. För ett grönare Sverige debiteras outlösta paket med upp till 399kr då vi vill spara på miljön och inte konsumera kartonger, plast och avgaser i onödan. Om innehållet i ditt paket understiger värdet av 399kr återbetalar vi inga pengar. Din försändelse ligger normalt kvar hos posten i minst 14 dagar. Om du inte löser ut ditt paket inom dessa dagar eller vägrar att hämta ut det kommer det att återsändas till oss. Detta gäller även för beställningar där du har skrivit fel adress. Var därmed noggrann med din beställning, och beställ endast de produkter du vill ha och till den korrekta adressen som du önskar.
6. REKLAMATIONER
Om paketet är skadat vid leverans ska du reklamera det direkt hos ditt utlämningsställe. Reklamation för skadat paket kan göras direkt hos PostNord
Om din vara är defekt ber vi dig att kontakta oss omedelbart så att vi kan lösa problemet. Var så specifik som möjligt. Glöm ej att ange ditt ordernummer. För bättre och snabbare hantering vänligen komplettera med en bild på din defekta vara.
7. TILLÄMPLIG LAG OCH TVIST
Tvister ska i första hand lösas i samförstånd efter diskussion med RISVATTEN.SE’s kundtjänst. Om tvist ej kan lösas i samförstånd med RISVATTEN.SE’s kundtjänst kan du som kund vända dig till Allmänna reklamationsnämnden, ARN, som du hittar mer information om på http://www.arn.se. Du kan även lämna klagomål direkt via EU-kommissionens plattform för medling i tvister som du hittar på http://ec.europa.eu/consumers/odr.
Lämnar du in klagomål via denna plattform så vidarebefordrats ditt ärende automatiskt till rätt tvistlösningsorgan som sedan tar kontakt med oss och försöker lösa tvisten utanför domstol. Vid eventuell tvist följer RISVATTEN.SE beslut från ARN eller motsvarande EU-organ. Tvist rörande tolkning eller tillämpningen av våra villkor ska tolkas i enlighet med svensk lag och avgörs i sista hand av allmän svensk domstol.
8. PERSONUPPGIFTER
Vad samlar vi in och varför?
När du genomför ett köp på RISVATTEN.SE samlar vi in nödvändig information för att fullfölja vårt avtal med dig och ge dig bästa service, till exempel för att skicka ett paket, fakturering och betalning. Då behöver vi: Namn, adress, email, telefonnummer, IP-adress, vilka produkter du vill köpa etc. Ifall du väljer att betala via Collector Bank sparar Collector även ditt personnummer.
Vi är personuppgiftsansvarig för behandlingen av de personuppgifter som alla våra kunder lämnar till oss i enlighet med Personuppgiftslag (1998:204) (PUL) och GDPR. Vi kommer aldrig att lämna ut dina uppgifter till obehörig part eller sälja dem vidare till extern part. Du kan när som helst kontakta oss för att begära rättning eller borttagning av dina uppgifter, annars sparas köpdatan tills vidare så länge det finns rättslig grund, ett dokumenterat syfte för behandlingen eller en pågående användarrelation. Normalt sparar vi dina kunduppgifter i maximalt fem år från din senaste kundkontakt. Dock sparar vi uppgifter som behövs enligt bokföringslagen, i upp till åtta år. Det sker kontinuerligt rutiner för att säkerställer att vi inte lagrar onödiga personuppgifter och vi minimerar lagringstiden i så stor utsträckning som möjligt. Vi förbehåller oss rätten att annullera ordrar som innehåller felaktiga personuppgifter eller där kunden har betalningsanmärkningar.
Vid all hantering av personuppgifter iakttas hög säkerhet och sekretess. Vi använder oss av industristandarder för att lagra, behandla och kommunicera känslig information på ett säkert sätt t.ex. SSL/TLS. Vi kan även komma att dela information med potentiella köpare om vi skulle sälja hela eller delar av verksamheten eller vid en sammanslagning.
Uppgifter som samlas in vid personlig kontakt
När du kontaktar RISVATTEN.SE’s kundservice genom telefon, e-post, mässor eller chatt sparar vi eventuellt in de personuppgifter som du lämnar till oss. Det sker för att kunna besvara dina frågor som du har och för att hjälpa dig med ditt ärende. Det kan till exempel vara uppgifter gällande din beställning, ditt namn, e-postadress eller ordernummer. Om din fråga rör en reklamation kommer vi att behandla dina uppgifter för att kunna uppfylla våra skyldigheter enligt gällande konsumentlagstiftning. Detta gör vi med bakgrund av den lagliga grund som baseras på vårt köpeavtal med dig.
Dina uppgfiter
Informationen du lämnar om dig själv använder vi och våra samarbetspartners för betalning, leverans och i syfte att upprätthålla en god kundrelation via sociala medier, kataloger, DM, SMS, e-post och för andra marknadsföringsändamål. Du kan när som helst kontakta oss för att begära rättning eller borttagning av dina uppgifter. Du kan när som helst kan återkalla ditt samtycke till mottagandet av nyhetsbrev, kampanjer och erbjudanden genom att kontakta kundservice eller använda den avanmälningslänk som finns i varje nyhetsbrev.
Dina personuppgifter
En gång per kvartal har du rätt att ta del av vilka dina personuppgifter som finns lagrade hos RISVATTEN.SE kostnadsfritt samt begära att få dessa raderade. För att få tillgång till den personinformation vi har, eller be om att få dina uppgifter raderade ska din ansökan vara skriftlig, innehålla ditt personnummer samt vara undertecknad av dig med foto på legitimation. Då skickar du din ansökan till RISVATTEN.SE, Dataskyddsombudet, Sibeliusgången 44, 164 72 Kista. Uppgifterna eller bekräftelse av radering skickas utan onödigt dröjsmål till din email som ska finnas nedskriven i din ansökan. Ifall du vill avanmäla dig från nyhetsbrev via till exempel email eller SMS Du kan alltid använda dig av den avanmälningslänk som finns i alla kampanjer, erbjudanden och nyhetsbrev vi skickar till dig.
Ibland kräver bokföringslagen att vi sparar en del data som inte kan raderas samt data som krävs för att RISVATTEN.SE ska kunna uppfylla sina åtaganden vid t.ex. reklamationer.
För oss är det viktigt att du känner dig trygg. Ifall du anser att vi behandlar dina personuppgifter på ett felaktigt eller mindre bra sätt så får du gärna höra av dig till oss. Du har även möjlighet att lämna in klagomål till Integritetsskyddsmyndigheten som är den myndighet som utövar tillsyn av behandlingen av personuppgifter.
RISVATTEN.SE förbehåller sig rätten att göra ändringar i denna integritetspolicy när som helst i tiden i den utsträckning som är nödvändig för att åtgärda störningar eller uppfylla nya legala och tekniska krav. Alla ändringar av denna integritetspolicy kommer att publiceras här.
9. OM COOKIES
RISVATTEN.SE använder cookies. En cookie är en liten textfil som lagras på din dator och som innehåller information och är nödvändig för att kunna hålla koll på vad du har i din varukorg. Vi använder oss av så kallade sessionscookies för att kunna erbjuda webbshopstjänsten och din webbläsare måste acceptera cookies för att du ska kunna lägga till varor i kundvagnen. Om du motsätter dig lagringen av cookies kan du avaktivera funktionen genom att gå in under ”inställning” i din webbläsare. Vi delar även analysdata via tredjepartscookie för marknadsföring och webbanalys för att förbättra våra tjänster via Facebook och Google. Vi registrerar ingen information om besökarens IP-adress, därför kan informationen om dig aldrig kopplas samman med din identitet. Du har rätt att kräva Facebook och Google på all information som de har på dig, samt rätt att begära rättning eller borttagning av dina uppgifter.